söndag 29 april 2012

Föreläsare

Anthony Robbins

Att lyssna på någon som föreläser om motivation, ledarskap eller bara visar en otrolig vilja att överleva är fantastiskt  tycker jag. Dock lägger jag väldigt sällan pengar på att gå på en föreläsning, inte för att jag inte tycker det är värt pengarna utan för att det lätt prioriteras bort som en onödig utgift. 

Ett alternativ för mig har varit youtube som faktiskt har en hel del klipp från stora föreläsare. Varje gång jag jobbar så sätter jag på en föreläsning medan jag dammsuger butiken (vi har ingen städare) och känner mig extremt glad och målmedveten efteråt. Kanske har du någon arbetsuppgift som är så monoton att du kan lyssna på en föreläsning VARJE morgon för inga pengar alls? 
En praktikant sa till mig senast i veckan: "Du är alltid så glad". Då sa jag att det inte var sant, men att jag alltid försökte vara positiv. Hon undrade vad jag menade, så jag försökte förklara: 
"Imorse gick jag upp och var tvungen att börja jobba två timmar för tidigt för att en i personalen hade semester. När jag sätter mig i bilen, som för övrigt har en trasig fläkt och är jättekall, för att åka till jobbet som normalt tar 1,5 timmar så inser jag att det har hänt en olycka och min färd tar 2 timmar vilket innebär att jag inte hinner äta frukost ordentligt. Vidare så ringer en i personalen och är sjuk och jag vet att vi inte har någon att ringa in. Alternativet är att ringa runt till andra butiker i två timmar eller ta beslutet att det inte är värt det och att vi klarar oss iallafall." Jag fortsatte: "Det var min morgon, jag vet också att eftersom jag jobbar 12 timmar idag så kommer min dotter sova när jag kommer hem vilket hon också gjorde när jag åkte imorse. Det är dessutom löning imorgon, men jag vet att den här månaden har jag så mycket räkningar att det bara räcker till mat eftersom vår diskmaskin gick sönder i förrgår." Hon såg lite rädd ut så jag skrattade och sa: "Jag har ett val, det har man alltid. Jag hade kunnat lösa allt det här med att ringa mig sjuk, jag hade kunnat tänka på allt som hade gått fel idag och låtit det gå ut över dig och mina anställda. Men då hade jag också varit lite längre bort från mina drömmar än jag var igår. Varje gång jag har en dålig dag är det ett steg tillbaka för mig. Det är i mitt största intresse att göra ett så bra jobb jag kan varje gång jag kommer hit för då får jag bra referenser den dag jag slutar, jag har lättare att få igenom ideer och när jag tycker något är verkligt fel så lyssnar man på vad jag har att säga." 

Jag är verkligen ingen övermänniska. Tvärtom. Som jag har skrivit i min profil är jag ganska medelmåttig. Men jag har drömmar som jag lever för att uppfylla. Det finns inget annat alternativ och tills jag har råd att gå på föreläsningarna live så lyssnar jag på motivatörer Anthony Robbins, Mia Törnblom etc. 
Ingen av dem vill dock kalla sig "coach". Anthony Robbins som är en stor koloss i världen inom den här världen säger att han är "The why guy, I'm the person who ask why you do the things you do" 

Jag tycker det är bra uttryckt. För egentligen finns det inget nytt i det de säger. Allt det där vet man ju om, men ändå gör man inget. Man har kvar samma vänner för att min borde, inte för att de får en att må bra, man jobbar kvar på samma ställe för att man inte vet vad man vill eller ännu värre: inte vågar. Varför? Är det värt att inte prova? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar