onsdag 13 juni 2012

Hur vet man vad man vill jobba med?

Startsida
Denna bild lånad direkt från... ja, du förstår nog.
Jag påbörjade ett test över vilka arbeten som skulle passa mig på arbetsförmedlingens hemsida vilket skulle kasta bort 20 minuter av mitt liv, detta med bakgund av att en av sökkriterierna som gjorde att någon kom in på den här bloggen var: "Hur vet man vad man vill jobba med?" Som tur vad slutade jag i tid. Tanken är fantastisk. Jag stödjer verkligen ett "test" om det nu är rätt ord där man kan hitta sitt drömyrke. Ett yrke som gör att man är bäst, inte för att man har lärt sig allting och jobbat dag ut och dag in medan den berömda väggen plötsligt tornar upp sig framför en. Och än värre: bakom den står barnen man försummade genom att vara trött och grinig när man kom hem. Och mannen eller kvinnan som fick några frukstansvärda måndagar. För det går inte att leva sitt liv genom "fredagsmys". Jag tror inte det. Att hitta sitt drömyrke är att göra sådant som man tycker är roligt. Och sedan, när man fått göra det roligaste man vet, så har man ork till allt det där andra. Som måndagsmys. Men hur vet man? Genom testet på arbetsförmedlingen såklart! Där får man frågor som:

Är du intresserad av att:

- gravera texter på metall?
- beställa resor och hotellrum?
- ta emot beställningar i en taxiväxel?
- lösa juridiska problem?
-undersöka patienter på en vårdcentral?

(det är helt sant)

Jo, jag kanske är krass, men om man vet att man älskar att gravera texter på metall så har iallafall jag så pass höga tankar om människor att de borde inse själva att de ska bli graverare? Och vem är intresserad specifikt av att ta emot beställningar i en taxiväxel?

Nej, låt en coach eller beteendevetare skriva dem istället (eller vad 17, låt mig göra det!) Frågorna borde vara i kalibern:
- Tycker du om att skapa saker?
- Är du detaljorienterad?
- Arbetar du helst själv eller tillsammans med andra?
- Tycker du det är roligt att göra och hålla presentationer?
- Är du bra på att starta igång nya projekt?

Ja, och så vidare. Och sedan, när man t.ex. har svarat på 300 frågor och fått reda på att man är: social, utåtriktad, rak, hard-working, feedbacktörstande människorättskämpe, ja DÅ ska man få 20 förslag på alla yrken som kräver det, i stort och smått, alltifrån att jobba på socialen till att vara stjärnan i Bamseklubben på Mallorca (om det nu passar in).

Fast nu jobbar jag inte på arbetsförmedlingen, jag rekryterar bara, så det kanske faktiskt kommer in några personer varje dag som säger: "Jag ÄLSKAR att undersöka patienter på en vårdcentral, men jag har ingen aning om vad jag vill jobba med. Snälla, hjälp mig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar