söndag 16 december 2012

Kontakter

I fredags ringde jag upp en man som suttit i ledningen för flera stora banker i Sverige. En riktig gigant inom svenskt näringsliv. Numret hade min mamma bett om vid en middag med några släktingar för ett par veckor sedan. Det kanske bör tilläggas att vår släkt varken är fin eller förmögen eller högutbildad heller för den delen, utom för just denna gren i familjen.

Motvilligt blir jag imponerad av framgångsrika människor. Inte för pengarna eller för att de vet hur man håller ett vinglas på rätt sätt eller för att de har både hushållerska och barnflicka. Nej, deras liv verkar så spännande, utmanande. Jag älskar spänning! Jag vill höra mer om hur de lever när de flyttar runt mellan USA, Luxenburg och Schweiz, om deras affärer och arbeten som verkar så spännande och fyllda av hisnande historier om stadsministrar på flygplan, om diskussionerna kring krigsländer o.s.v.

Ändå kunde jag inte för mitt liv komma på vad jag skulle prata med denna man om nu när jag satt med telefonen i handen och ett sms med ett främmande telefonnummer på. Aktier? Investeringar? Nog kan jag en del om ekonomi vid det här laget, men mina investeringar är ju på en väldigt liten skala och handlar om privatekonomi. Jag har inga drömmar om den proffesionella ekonomiska världen. Skulle han ens ta sig tid att tala med mig?
Jag skrev ett litet manus som handlade om investeringar och sedan den obligatoriska frågan som jag alltid frågar människor som jag inspireras av: Om du skulle rekomendera en bok, vilken skulle det vara?

Oron var obefogad, för han verkade glad över mitt samtal. I tjugo minuter pratade vi nonstop om världsbild, valutor, aktier och annat smått och gott. Boken? Han kunde inte rekomendera en utan skulle sända mig en lista per mail. Jag tänker att jag ska ta alla chanser jag bara kan just nu. Kanske leder det ingen vart, men alltid lär jag mig något! Och kontakter är aldrig fel...

Vilken bok skulle du rekomendera?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar