onsdag 19 december 2012

Tid eller pengar?

Börsen tickar på i positiv jul-anda. Utom mitt lilla innehav av Ratos-aktier som föll tungt igår på grund av den minskande utdelningen. Ja, jag tycker det är vettigt att sänka, men det suger ju dessvärre på kort sikt. Ibland tror jag på min strategi, men det har varit ett par turbulenta år sedan jag började köpa aktier (under 2010) och då är det lättare att börja tveka. Ändå tror jag på mig själv, på informationen jag har läst mig till i alla böcker, på alla bloggar, communitys och den strategi jag tagit fram för mig själv.

Om det inte är möjligt att ha kakan och äta den så tycker jag att någon borde uppfinna en som förökar sig själv. Jag tycker inte man ska behöva välja mellan tid och pengar.  Jag har ett ganska stort kontaktnät med människor som har helt olika förutsättningar. Jag känner höga chefer som alltid jobbar 60-70 timmars vecka och resande säljare och key-accounts som ligger över på hotell minst fyra dagar i veckan. De tjänar bra, har fina hus, bil och båt. På somrarna ser man dem på hamnkrogarna i sthlms skärgård där de odlar fler kontakter som kan gynna dem i deras yrkeskarriär. De har en avsevärt mycket högre lön än jag vilket behövs för att betala allt när de är lediga.

På andra sidan har jag människor som pluggar i vuxen ålder, som antingen lever med nämnd man ovan (för det är oftast en man) och sitter hemma med barnen varje kväll. Själv. Deras fritid är mycket större, men också mycket ensam.
Och för dem som inte har en höginkomstagare till partner så hopar sig andra bekymmer. Hur pengarna ska räcka till drömmarna. För vem har inte drömmar?

Sedan har jag några få vänner som inspirerar mig. Ofta är de äldre och har gjort några bostadsklipp på 80-talet. Nu sitter de med små utgifter och kan välja att gå ner i tid för att resa. Eller vara lediga, ha tid för ett restaurangbesök på tu man hand sådär spontant mitt i veckan. De är nog egentligen inte smartare eller bättre på något sätt gentemot de ovan, men de har verkligen lagt ett fokus på att själva få det bra. Ibland är det bra att vara egoist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar