tisdag 25 december 2012

Vad lägger du din tid på?

Jag kommer på mig själv, när jag i brist på planering går in på facebook för tredje gången bara idag. En bild på en tallrik äkta svensk sjukhusmat möter mig, taget med en mobilkamera 15 minuter tidigare. En gammal arbetskamrat ligger inlagd på sjukhus för diskbråck. Vad den informationen ska ge mig vet jag inte, men ändå lockar den. Iallafall mer än att tömma diskmaskinen.

Internet stjäl så mycket av min tid. Tid som jag skulle kunna hålla ett skinande rent hem på, som jag skulle kunna läsa allmänbildande böcker på, tid som skulle kunna läggas på att plugga glosor på (det sägs att det går att göra sig förstådd på ett språk på ett halvår om man lär sig 20 glosor per dag?). Eller kroppen jag drömmer om.

När jag bestämde mig för att skriva en bok så insåg jag snart att det där med inspiration inte var något som skulle komma automatiskt till mig, iallafall inte om jag ville ha den klar innan jag fyllde 65... Jag fick helt enkelt "schemalägga" mitt skrivande varje dag: ibland gick det strålande och orden rasade fram över skärmen. Andra dagar ägnade jag åt att titta upp fakta för orden vägrade komma. Men det viktiga var att ju mer jag tvingade mig själv att skriva, desto mer ville jag skriva. Lite som det där gamla sportcitatet: "Ju mer jag tränar, desto mer tur verkar jag ha".

Jag anser mig vara en väldigt målinriktad och resultatorienterad person. Jag hävdar att jag är proaktiv och uthållig. Jag har på två år lärt mig en hel del om passiva inkomster, om investeringar och aktier. Jag har visioner för ett år, fem år och tio år noggrant uppradade i både bild och skrift (samt inpräntat i hjärnan).
Och så är det facebook, alla meningslösa mobilspel, alla tv-serier som i bästa fall ger mig mer kunskap i vad mina gamla arbetskompisar äter för mat på juldagen. Om jag bara kunde ta all tid jag la på sådant och istället koncentrerade mig på att vara en bra fru och uppfyllde mina drömmar skulle nog min frustration vara betydligt mildare.

Hade det varit i USA hade jag kunnat stämma facebook. Nu får jag nog göra som alla andra svenskar och skriva ett bittert inlägg på skaparen av candy crash saga's facebooksida och hoppas få lite energi av alla likes som trillar in. Att ta mitt ansvar och köra en vit-social-media-månad är förstås inte att tänka på.

Vad lägger du din tid på? Tycker du att sociala medier fyller en funktion i ditt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar