lördag 22 december 2012

Kontant eller kort?

Jag har jobbat på ganska många orter i Sthlm. Även på några mindre orter i det avlånga landet lagom. Många säger att det inte skiljer så mycket mellan kunderna, att det bara är hur vi ser på människor som sätter prägeln på hur de uppfattas. Ändå tror jag inte att det är helt sant.

I "rika" områden, som Täby märkte jag att man många gånger har ett krav på snabbare, mer omedelbar service. Okunskap eller tveksamma svar skapar mycket irritation och likså köer, oavsett hur korta de kan vara. Argumentationer sker på företagsledningsnivå, dvs. om man inte får som man vill kontaktar man direkt huvudkontoret.

I förorten där jag jobbar nu har man en betydligt högre toleransnivå för köer generellt. Inte en enda gång har en person kommit fram till mig och klagat på att köerna har varit för långa. Argumentationerna sker i butik, ibland högljutt, men inte ofta ringer man ledningen. Mer ytterligheter, dvs. antingen supertrevliga kunder eller jätteotrevliga.

Det är farligt att generalisera, jag vet det, och visst finns det undantag från båda sidor. Ändå är det för markant skillnad för att det ska vara en tolkningsfråga från min sida. Hur som helst är ju det viktigaste att kunderna är nöjda och att jag får ett trevligt bemötande när jag är trevlig vilket självfallet inte är någon skillnad oavsett om man har en invandrarbakgrund/etnisk svensk, är höginkomsttagare/låginkomsttagare, vart man bor o.s.v.

Något som däremot fascinerar mig är hur man betalar på de olika orterna. I förorten är nästan en tredjedel av köpen kontanta, i de rikare områdena är det mindre än en femtedel kontantköp. Så är det hela tiden, året runt. Jag undrar vad det beror på?

- Svarta pengar ligger när till hands att tänka på, men är det sant? Och om så vore fallet: står de verkligen för så stor del? Om de gör de, vilka jobb är det som finns i förorten som inte finns i t.ex. Täby?
- Har man en annan relation till pengar beroende på vart man bor i Sthlm? Tar människor ut pengar i bankomaten för att sedan handla? Har relationen till pengar något med det ekonomiska välmåendet att göra? Om man har lite pengar att göra av med, har man då bättre kontroll om man har dem i handen? Frågorna kan göras hur många som helst.

Jag fascineras av mönster och mänskliga beteenden, och särskilt nyfiken blir jag när det inte finns några raka eller enkla svar.

Hur handlar du, med kort eller kontant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar