torsdag 5 juli 2012

Passiva inkomster

Bild från passive incomeshortcut.com

Vad är egentligen en passiv inkomst? En inkomst som kräver liten eller ingen tillsyn i förhållande till pengarna den skapar. Exempel på passiva inkomster är att hyra ut ett rum i sitt hus, ha ett hyreshus, hyra ut sitt semesterboende eller aktier. Jag är ett stort fan av passiva inkomster...

Jag är väldigt intresserad av investeringar över huvudtaget sedan ett par år tillbaka. Jag är lite av den åsikten att man får skapa sin egen framgång (med framgång menar jag tid till att göra det man vill och pengar nog för det, med andra ord, inget extravagant). Hittills har jag bara lagt pengar på aktier eftersom det egentligen inte kräver något kapital alls till att börja med. I framtiden hoppas jag att jag köpa en fastighet som ger mig avkastning också.

Eller varför inte skriva en bok? Om förlagen inte vill ge ut den, sälj den på din egen blogg via filehill.com Visserligen kräver det lite insats när du ska skriva den, men därefter kräver den minimalt med insats.
Mina föräldrar är jag stolt över, de har lyckats hitta flera passiva inkomster. Bl.a. hyr de ut en del av sin lägenhet för några 1000-lappar varje månad. Det minskar ju kostnaden för boendet en hel del och de pengarna kan de lägga på att åka utomlands eller för att gå i pension tidigare. Det roliga är att de var över 50 när de började med det här vilket visar att det aldrig är för sent (eller för tidigt) att börja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar