fredag 5 oktober 2012

En investeringsklubb!

 

Jag har återigen kommit in i en fas där jag lagt lättlästa romaner i bokhyllan och plöjer igenom tyngre litteratur som kan passa mina drömmar. Senast är det "Rich Woman" av Kim Kyosaki som jag lånade helt gratis på biblioteket (är det inte ett fantasiskt land vi lever i). Generellt tycker jag inte om böcker som är riktade direkt till kvinnor, det slutar oftast med att jag känner mig nedvärderad istället för inspirerad (jämför en bok om att snickra gjord för kvinnor jämför med en gjord för män). Den här boken var dock en positiv överraskning med mycket bra innehåll men samtidigt lätt att förstå.

Återigen stod det att man ska omge sig med människor som vill samma saker som en själv vilket har visat sig vara den svåraste uppgiften av alla för mig. Missförstå mig inte, jag har massor av fantasiska vänner, men de har inte samma drömmar som mig. De vill jobba tills de är 65 (eller 75?), uppfostra barnen, åka på charter och ha fredagsmys. När jag kommer med mina galna ideér om att investera i fastigheter, att ha passiva inkomster som gör att jag kan jobba när jag vill, att lägga undan en stor del av månadslönen för framtida belöningar, ja då ser de lätt illamående ut. De tycker nog att jag är galen och undrar varför jag aldrig kan nöja mig med det alla andra har.
Som jag ser det finns det två lösningar:

1. Jag överger mina ideal och jobbar på med mitt relativt välbetalda jobb. Mina vänner lär dra en tacksamhetens suck och pengarna jag inte längre investerar kan jag kan lägga på en psykolog som bankar vett i mig.
2. Jag behåller min vänner men hittar ett sätt att möta likasinnade. Startar en investeringsklubb där vi pratar om litet och stort, hämtar tips och ideér, hyr in gästtalare etc.

Alternativ 2 är definitvt svårare, vart hittar man alla de här människorna? Men livet är ju inte alltid en räkmacka?

4 kommentarer:

  1. Jag är inte helt säker på vilket forum min kommentar kommer att lanseras? Men jag skulle tycka det vara intressant att komma i kontakt med dig, för att diskutera och se om vi kanske skulle kunna göra något tillsammans. Hur kan vi kommunicera privat, bara oss emellan?

    SvaraRadera
  2. Du når mig på email fredrikssondv@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Du når mig på email fredrikssondv@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Intressant blogg.. måste säga att jag har samma svårighet som du nämligen att hitta och omge mig med människor som vill leva i rikedom, som vill investera osv. Så om du lyckats med detta berätta snälla hur du gjort.

    SvaraRadera