lördag 27 oktober 2012

När är man fri?

Tanken är svindlande för mig. Jag tänker nästan varje dag på det här ämnet. Är man fri om man får driva sitt eget företag och förfoga över det som man vill? Är man fri om man har tillräckligt med pengar på banken för att aldrig behöva jobba mer? Är man fri om man har tillräckligt med inkomster för att täcka sina absoluta kostnader? Är man fri om man har några lediga dagar i månaden med människor man älskar?

Jag vet inte, för jag känner mig ganska sällan fri. Ibland får jag den där känslan dock, oftast kring de små enkla sakerna, som att andas in doften av min dotters hår på morgonen, att prata om de små sakerna kring matbordet.

Idag läste jag Per Pennings blogg där han pratar om ett citat från Dalai Lama. Jag kan inte annat än att hålla med (du kan läsa inlägget här). Vad gör att du känner dig fri?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar