tisdag 23 oktober 2012

Nytt hopp

Inläggen är ganska sporadiska just nu. Det duger nämligen inte att skriva en blogg om att inspirera eller inspireras om man själv inte är så uppåt. Ibland är det ju dock så, att även positiva människor hamnar där i bottenträsket.

Men som jag skrivit innan, oavsett hur många goda råd man får, hur många sporrar man får, så måste man göra jobbet själv för att klättra upp. Och det kan vara nog så tungt, jag vet. Men alternativet är väl ändå värre än allt annat? Att vara kvar där nere och se alla andra lyckas med att nå toppen.

Det irriterar mig att fler människor inte berättar om sina "gropar" i livet. Man får ständigt läsa artiklar om lyckade människor, människor som gick ut med högsta betyg i skolan, gick drömutbildningen (för de visste ju redan när de var 10 år vad de ville jobba med), började jobba direkt för att sedan bli pionjärer inom sitt gebit (med massor av tid till familjen och resor och träning). Bara sådär.

Thomas Edison lär ha sagt när han misslyckades med glödlampan för 1000:e gången: "Nu är jag närmare en lösning!". Vilket iofs var sant, men satt han aldrig i farstun och stirrade upp i taket med tårar i ögonen medan frun försökte trösta, trösta och sporra..? Jag vill tro det.

Så. Jag har återigen tittat på en utbildning för min del. Den här gången har jag en time-limit, pengarna måste in innan mars. Jag har nog inte mött en enda person som tycker det har varit en bra idé att gå den, vad ska den leda till? Men jag vet att jag kommer ångra mig resten av livet annars. Bara att bestämma sig ger lite nytt hopp även om det ibland känns som att kasta sig ur ett flygplan utan att veta om man fått med sig fallskärmen...

Om det här inlägget gjorde dig låg har jag dock en blogg som jag vill tipsa om som garanterat får dig på bättre humör:
http://tollgerdt.wordpress.com/ Jag ska dessutom se till att önska mig hennes bok i julklapp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar