fredag 19 oktober 2012

Hur många statusmarkörer har du?

Vi har köpt ett nytt matbord i familjen. Det är efterlängtat, det andra köpte jag när jag flyttade hemifrån för 11 år sedan. Ett Dalarö från Mio som vi är mycket nöjda med. Ett nytt vardagsrumsbord fick följa med också, och billigt blev det när mina föräldrar berättade att jag skulle få det i för tidig 30-års present. Jag tycker om presenter, men jag blir förlägen över dyra sådana, känns som att ett "tack" aldrig är tillräckligt. Och ändå är det ju det enda man kan säga. Nu får vi hur som helst plats ordentligt runt bordet när  vi får gäster och slipper rangliga fällstolar.

Annars ligger vi lågt med shoppandet. Jag måste köpa ett par nya vinterskor, men A har fått vinterkittet med vinterskor, overall etc.
Jag är nyfiken på hur andra människor ser på oss, på att vi sparar och håller på. Andra köper nya möbler på löpande band, bilar och bostäder, restaurangbesök och utekvällar.
Jag läste perpennings  inlägg om att amortera sina skulder, att leva "fritt" är viktigare för mig i framtiden, statusmarkörer kan jag leva utan. Ja, iallafall nästan. Ett bord måste man ju få unna sig ibland...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar