lördag 5 januari 2013

Aktieuppgång

Det var drygt två år sedan jag började investera i aktier. Bakgrunden var ett seminarium med Charlie Söderberg som jag fått av en vän. Jag fastnade direkt för pratet om passiva inkomster, för mig kändes det inte som en uppoffring att ta en del av min inkomst och lägga undan för mitt framtida väl. Jag tror tyvärr att det inte kommer vara självklart att kunna gå i pension vid 65 när jag är gammal och jag vill inte vara beroende av staten för hur länge jag ska jobba. Jag tycker om tanken att ha en inkomst varje år som jag inte behöver jobba för (eller i alla fall inte speciellt mycket)

Jag har inga enorma summor undanlagda än så länge, avkastningen är fortfarande beroende av att jag sätter in pengar, men någon gång framöver kommer avkastningen varje år vara en större del än det jag sätter in.

Just nu glädjs jag över Industrivärden som ligger på +18% sedan inköp för lite mindre än ett år sedan.
Avkastningen lägger jag på att köpa nya aktier och de som kommit in på aktiekontot kommer inte heller ut därifrån, hade jag inte satt upp de tuffa reglerna skulle de inte kunna föröka sig så som de gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar