torsdag 17 januari 2013

Snabbläsning, något för dig?

Bild från boktipset.se

Jag plöjer genom ett antal böcker per år. Oftast har jag flera på gång samtidigt (just nu är det "Awaken the giant within" av Tony Robbins, "Länge leve kapitalismen" av Urban Bäckström samt "Think like a billionere" av Donald Trump). Den sista har jag fastnat lite i tyvärr även om Mr. Trump är riktigt rolig emellanåt. Dessutom skriver jag ju på min egen bok samt en utbildningsfolder för företaget jag jobbar för. Oftast skriver jag även ner anteckningar på andra idéer som får ligga i dvala så länge. Och så hinner jag med några romaner också när hjärnan blir en liten oformlig klump av all fakta jag trycker in i den. Tony Robbins lär ha en vän som har sagt att hans pappa frågade honom varje dag vid middagsbordet: "Well son, what did you learn today?" Hade han inte lärt sig något fick han raskt springa och hämta uppslagsverket. Jag tilltalas av att göra samma sak i vår familj. Tänk vad härligt att hela tiden lära sig något nytt! Hur som, det blir mycket att hinna med för förrutom ovanstående är jag mamma, fru med heltidsarbete som alltid blir lite mer än just heltid. Det betyder att min tid för ovanstående finns efter klockan åtta på kvällen. 3 timmar för att nå mina drömmar.
Jag tycker det är fantastiskt hur mycket jag hinner på drygt tre timmar (ibland känns det som mycket mer än det jag gör på jobbet en hel dag). Men fakta är att tiden räcker inte till. Inte för att jag inte vill, men det tar stopp efter ett tag och autopiloten slår på och så finner jag mig själv stirrande in i en flimrande tv-skärm. Det är irriterande, för jag har bättre saker att använda min tid till än att kolla på dåliga tv-serier.
Lösning? Sova mindre (det här föreslår Donald Trump men killen ser ju inte direkt ut som hälsan själv) eller effektivisera mig. I nästan alla böcker jag läst om optimering, prioritering och personlig utveckling står samma sak: den bästa boken du någonsin kommer läsa är den om snabbläsning. Tre böcker i veckan skulle därmed inte vara ett problem för mig.

På något sätt är jag bara rädd att informationen helt skulle undgå min redan upphettade hjärna och att passionen med en god bok skulle gå förlorad (samt att jag skulle behöva ha 20 böcker med mig för två veckors semester vilket skulle göra att jag fick gå halvnaken på stranden i brist på ombyte).

Det kanske vore något ändå. Tänk vad mycket mer tid jag skulle ha till att blogga då. Bara det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar