måndag 14 januari 2013

Sparkonto på nordnet

Jag försöker verkligen att köpa aktier vid nedgång och tjae...inte köpa när det gått upp i ett antal veckor som nu. Jag har ju en liten buy-and-hold strategi. Ändå är det ju så lätt att ryckas med i den allmäna glädjeyran på börsen. Fast jag vet inte riktigt vad det är som skett som kan motivera mina yra aktier att stappla uppåt så mycket som 18% på några månader.

Jag talade med en grekisk bekant häromdagen. Hans familj har det tufft, de hankar sig fram bäst de kan med ströjobb  och med de få familjemedlemmar som fortfarande har ett jobb. Politikerna är korrupta säger han och visar en lista på ett antal som flytt med pengar. Jag vet inte hur mycket som är sant, men förmodligen är det lättare att svindla bort pengar ju högre position man har och politikerna har ju inte visat sig på styva linan tidigare direkt. Fakta kvarstår ju dock: ingenting har hänt de senaste månaderna. USA ramlar snart över budgetkanten, Europa har en enda lång baksmälla och öst bromsar in sin produktion. Jag tänker att det kommer finnas många anledningar att misströsta de kommande åren även om börsen ser fin ut just nu. Om man bara har is i magen och satsar i företag som klarar sig ut på andra sidan.

Jag håller därför en liten pott med pengar i ett nyöppnat bankkonto på nordnet för att ha när ett köpläge uppenbarar sig. Kan jag hålla min nuvarande inkomst kommer jag vara miljonär om åtta år. Det kommer inte förändra livet, men det är ändå en milstolpe eftersom en vettig utdelning kommer ge mig mer än en månadslön varje år (eller 5 månaders betalda räkningar o mat om jag lever på den absolut lägsta nivån jag kan).

2 kommentarer:

  1. Hej Angelica,

    Jag skulle gärna komma i kontakt med dig för att ställa en fråga. Du får gärna maila eller ringa mig. Kontaktuppgifter kan du finna längst ned på denna sida. http://org.nordnet.se/en/news/newsroom/questions/media-contacts
    Bästa hälsningar
    Günther Mårder sparekonom Nordnet Bank

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Günther!
      Stort tack för ditt inlägg. Jag har sänt dig ett mail för vidare kontakt. Vi hörs!
      /Angelica

      Radera