onsdag 16 januari 2013

Förutsättningarna för att bli rik

Jag föddes inte med guldsked i mun även om vi inte var en fattig familj. Mina föräldrar var inte höginkomsttagare även om min pappa jobbade natt och fick ut en del extra i tillägg. Mamma valde att arbeta som dagmamma och senare bytte hon till barnskötare. Jag hade en lycklig barndom, fylld av aktiviteter som inte kostade något eller lite. Jag minns besöken på Sthlms museum (som var gratis på den tiden), limpsmörgåsar på solvarma klippor efter lite hederlig grott-dykning tillsammans med pappa. Långa sagostunder nerkrypen under ett varmt täcke med mamma bredvid. En glass bredvid borgholms fästning på sommaren. Mina föräldrar la verkligen manken till för att jag skulle få uppleva det bästa i livet. Aktier och fonder visste jag att min farmor höll på med så när jag fick mitt första sommarjobb köpte jag 15 aktier i Hennes & Mauritz. När jag sålde dem 8 år senare och fick några 100-lappar emellan förstod jag fortfarande inte saken med passiv inkomst.

Min ekonomiska bildning speglade mångt och mycket det som mina föräldrar själva levde efter: vill man ha något får man spara till det. Lån tar man för att köpa ny bil eller bostad och bilen ska gå ett antal år innan man skaffar en ny. Man ska dessutom amortera på sina lån. Det var sunda råd och gjorde att mina föräldrar gradvis fick en bättre och bättre ekonomi. Jag gjorde samma sak, sparade 8000 kr varje månad till en lägenhet, tog körkort och sedan köpte jag en liten etta i förorten som jag fyllde med ärvda möbler. Gissa om jag var stolt! Så levde jag mitt liv när jag senare köpte en egen bil, köpte radhus, platt-tv och alla andra saker som man "ska" ha. Sparade. Spenderade. Sparade igen. Köpte en resa. Sparade. Köpte hus.

Så kom jag i kontakt med en person med ekonomisk bildning. Det blev vändningen för mig. Eftersom jag lätt blir passionerad när något inspirerar mig läste jag alla böcker jag kunde i ämnet, jag drömde om aktier och passiva inkomster, jag gjorde mig av med tidningspremunerationer, kapade kostnader i telefonabonnemangen, såg till att jag fick byta jobb så att jag sparade 1800:- i bensin varje månad. Bara av den enkla anledningen att jag sett vad ränta-på-ränta-effekten har för effekt på människor. Jag kanske inte växte upp i en rik familj, men det måste gå att skapa sin egen framgång. Hela världen är ju fylld av människor som inte haft "rätt" förutsättningar. Titta bara på aktiestinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar