måndag 21 januari 2013

Byggmax överraskar

Idag steg mina byggmax-aktier med 4,40% vilket gör att jag nu ligger på en ökning med 8% sedan jag köpte dem. Jag har stått lite i valet och kvalet om jag ska behålla aktien med tanke på alla insiders som sålt av enorma poster men bestämde mig dock för att behålla dem med bakgrund av att jag sålde av en liten post i loomis med liten vinst för att jag tyckte att den inte hade den potentialen jag trodde från början. Nu ligger aktien på en 16% ökning som hade varit fin i min lågkonjuktur-sargade portfölj.
Jag valde aktien från början för att jag gillar affärsidén, valet av produkter och så hade den en ganska bra direktavkastning, bra finanser och lågt P/E-tal.

Nåväl, trots en sänkning på 6% i försäljning så gick den alltså upp idag. Det är 50/50 i behåll respektive sälj från experterna, men nu sitter jag kvar med min lilla post. Detaljhandeln verkar alltid ta mest stryk under lågkonjunkturer så nästa företag i i min portfölj får komma från en annan sektor. Förhoppningsvis kan jag se fram mot en relativt fin utdelning till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar