söndag 13 januari 2013

Dragon's Den

Jag sitter och kikar på TV över kanten på datorn och ser på alla entreprenörer som försöker få pengar av drakarna mot ett antal procent av företaget de lagt ner hela sin själ på. Jag undrar hur jag skulle vara om jag stod i en sådan situation. Påläst, definitivt nervös och passionerad.

Jag inbillar mig att det är en fördel att jag älskar både hårda och mjuka värden i mitt liv. Jag älskar ekonomi och den stabilitet den ger, jag kan underhålla mig själv i timmar med en miniräknare. Det är tryggt att 1+1 alltid blir 2. Det finns regler för pengar och ekonomi, och framförallt: det går alltid att mäta framgång inom ekonomi. Antingen är det röda siffror eller så är de svarta. Perfekt om man är en tävlingsmänniska som jag.

Mjuka värden är dock min stora passion i livet, det osäkra och äventyrliga. Människor, hur de fungerar: i det mänskliga intellektet är 1+1 aldrig samma sak, för det är så otroligt många parametrar som spelar in varje gång vi reagerar på någon eller något. Att försöka förstår hur människor fungerar, att "se" människor gör aldrig någon fullärd. Jag möter inte så många som drivs av både och, oftast är man stereotypen för en ekonom: resultatorienterad, detaljorienterad och organiserad. Eller så älskar man människor och är passionerad, vänlig och social.

Kanske finns min framtid i något som kräver både och av mig. Jag vill tro det.

1 kommentar:

  1. Shark Tank är mycket bättre. Kolla¨på Youtube !

    SvaraRadera