tisdag 22 januari 2013

Kvällsnöje med en miniräknare

Det allra bästa med mina aktieinvesteringar är drömmen om vad jag skulle kunna göra med dem. Fördelen med att inte spendera pengarna är man alltid kan drömma sig bort, fundera över vad man skulle kunna göra -och sedan låta bli. Ibland är drömmen nästan lika bra som verkligheten.

Jag är likadan på flera områden i livet. Utlandsresor kan jag planera in i detalj, vad jag ska köpa på flygplatsen, vilka restauranger vi ska gå på, vart vi ska åka och vad vi ska shoppa när vi väl är där. Jag kan nästan känna smaken av en syrlig mojito på tungan, känna doften av hav och solbränd hud, känna solen stråla över bara armar och chocken när min kropp begravs i svalkande vatten.
När jag sedan kommer dit brukar det inte alls bli som jag planerat och det gör inget, för då får jag någonstans göra två resor för priset av en.

På lunchen finner jag därför stort nöje i att klicka fram miniräknaren på min telefon, fundera ut hur mycket pengar jag skulle kunna lägga undan och sedan räkna på hur ränta på ränta-effekten gör sitt jobb. På 20 år kan man, med endast 5% avkastning nästan fördubbla värdet på sina pengar utan att sätta in en krona. Sätter man in mer... ja då börjar vi prata riktigt stora pengar för nästan inget jobb alls och det är då man kan börja drömma stort. Riktigt stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar