tisdag 1 januari 2013

Skillnaden mellan föreställning och övertygelse

Två dagar innan nyårsafton gjorde jag till sist klart min inspirations-tavla. Eller mål-tavla är kanske ett per passande ord. Den står där i hallen, så att jag kan se den varje gång jag går ut genom dörren. Det är en blandning av bilder och text, och varje fyller sin funktion. Det får ta lite tid att uppnå den, för jag har ju ett helt liv på mig (hoppas jag), men jag måste också börja nu även om stegen är pyttesmå. Min måltavla är min övertygelse.

Tony Robbins skriver om skillnaden mellan föreställning och övertygelse. Säg att du har en föreställning om att våld är av ondo. Det är din ståndpunkt i alla diskussioner och det är svårt att få dig att tycka annorlunda. Om du däremot har en övertygelse att våld är av ondo engagerar du dig kanske i en organisation mot våld, du kanske tar ett obetalt jobb på en kvinnojour. Skillnaden mellan övertygelse och föreställning är alltså aktioner du knyter till det. Du gör något vilket också när det du tror på.

Ett något närmare exempel för många människor är det där med vikten/motion. De flesta människor har ju föreställningen om att det är bra för hälsan att vara vältränad och sund. Ändå är en stor del av befolkningen överviktig och ännu fler är "bara" otränade. Vi är inte övertygade om att göra något åt det.

Ska jag ha något nyårslöfte så är det att jobba mer med min övertygelse för det som står på min inspirationstavla. Det där med vikten är en sak. Andra tar lite mer tid att nå upp till och kräver fler steg.Som 300.000 i passiva inkomster varje år. Idag vet jag inte hur jag ska nå dit förrutom att fortsätta investera i aktier, men jag är övertygad om att det går, jag måste bara kämpa för en lösning och vara öppen för den när den kommer. Rädsla är nämligen min största bromskloss. Mer om det en annan gång.

Gott nytt övertygat 2013!

1 kommentar:

  1. Stort tack för din så absolut fenomenalfantastiska kommentar på min blogg!

    You Rock!!!

    SvaraRadera