fredag 18 januari 2013

En vanlig dag

"Jag har inte tid". Så har många anställda sagt till mig genom åren. Det har oftast handlat om människor som jag inte kunnat ge flera timmar eller tyvärr människor som jag behövt avsluta anställningen på av olika anledningar. Meningen ovan är svaret på en fråga som jag ställer ganska ofta: "Har du funderat på att söka ett annat jobb?" Den är helt igenom välmenad oavsett om medarbetaren har varit en klippa som borde få vara kvar men inte får plats i budgeten eller en person som inte har mognaden att jobba för mig eller företaget jag jobbar för.

Det här är alltså människor som jobbar 15 h eller mindre, som inte har några barn eller sjuka släktingar att ta hand om. Det är ett skämt i min öron. Jag hoppas att de bara inte vill svara att de är för deprimerade för att söka annat jobb. Var det så skulle jag åtminstone ha en viss förståelse, men att vara i 20-års åldern och inte ha tid, det är ett hån mot alla dubbelarbetande, ensamstående mammor som pluggar upp sina betyg på kvällarna när barnen somnat.

Så nästa gång när du inte har tid, fundera riktigt noga hur många minuter du lägger på facebook, tv-serier eller mobilappar.

Så här ser min dag ut:

06.30-07.30: vaknar tillsammans med min man, klär på A och äter frukost.
08 alt. 09: På plats på jobbet. Lyssnar på seminarium med Tony Robbins eller annan motivationstalare medan jag skurar butiken. Därpå sprättar jag pall (lyssnar på motivationstalare eller Thailändska som jag gärna vill kunna), hjälper kunder etc.
Kl. 12: Lunch: under lågsäsong upp till 45 min lunch, högsäsong ca. 10 min eller kortare. Läser en bok samtidigt som jag äter.
Kl. 15. Om jag slutar tidigt (två dagar/vecka) går jag och hämtar A på förskolan. Annars jobbar jag till 19.15 och tränar efteråt till 20.30.
Kl. 16: hemma med A. Själv, min man jobbar alltid till 20.00 när jag är ledig och tvärtom. Lagar mat och leker.
Kl. 19.30: Lagt A, tränar på träningscykeln, skriver på bloggen, skriver på boken, skriver på utbildning för jobbet, gör andra jobbsaker, städar. Jag hinner inte göra allt varje kväll men schemalägger oftast vad jag ska göra. När jag är ofokuserad går det oftast åt skogen här och hela kvällen går åt till candy crush saga...
Kl. 23.00-00 sover förhoppningsvis.

Fyra dagar per månad är vi lediga hela familjen. Den tiden värderar vi högre än något annat. Jag har inte heller tid, men det går på något sätt ändå.
Jag kan verkligen rekommendera youtube som en kanal för annat än "funny cute puppies", det finns massor av utmärkt material som är tillgängligt för alla med fri surf i telefonen och dessutom helt gratis.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig helt och hållet. Allt handlar om vad man vill uppnå och vilka prioriteringar man gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så! Tack för att du kikade in!

      Radera