fredag 8 juni 2012

Hälsan själv

Det bor en liten renlevnadsmänniska i mig. När hon får komma fram finns det bara fullkornsbröd (jo, hon tycker att de där solrosbröden är fantastiskt goda) hemma. Renlevnadsmänniskan odlar groddar i köksfönstret, det vill säga om de lyckas överleva till nästa gång hon tittar förbi. Mitt vanliga jag har nämligen inte minsta intresse av att vattna groddarna två gånger om dagen med en liten blomspruta. Renlevnadsmänniskan ligger på spikmattan och lyssnar på vågskvalp eller val-ljud eller skogsbrus medan hon smuttar på en smoothie gjord på elva sorters mirakelbär. Eller så sitter hon i skuggan och äter youghurt och hemmagjord müsli ur vackra skålar, handgjorda i italien.

Jag blir lite trött på den där människan, faktum är att jag tror att den människan även den är trött på sin pizzasvullande rödvinspimplande namne som allltid trillar dit så fort det vankas fikabröd med alla sorter E-kombinationer man kan tänka sig i färg -och konserveringsmedel.
Idag trillade dock mitt nyttiga jag tillbaka och handlade spirulina som jag glatt öste ner i en smoothie. Det skulle tydligen göra att det var mer lättdrucket. Men nej. A's smoothie med banan, ananas och mjölk lyste som solen själv mot mig när jag satt med min skogsgröna sörja till dryck framför mig. Smaken? Som att dricka en skog. Inte den där svenska sommarskogen med ljuset strilande ner genom höga granar och mjuk mossa som luktar fuktigt och friskt på samma gång. Nä, mer som Bamse i trollskogen.

Ska laga hamburgare till middag som kompensation för vad min nyttiga halva hittar på...

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha :D den där delade personligheten känns bekant! Omfamna dem båda.
    Och Du, tack för att du hittade till mig och byrån, du är så välkommen. Tack för din kommentar och varmt välkommen igen! Jag tittar snart in jag med.
    Må så gott,
    Inger

    SvaraRadera
  2. Tack själv Inger! Roligt att du uppskattade inlägget.

    SvaraRadera