fredag 1 juni 2012

Daruma dockor

Idag har jag varit på seminarium hela dagen med Claus Möller som coachat bl.a. SAS (innan det gick åt skogen andra gången), British airways, Gorbatjovs regering etc. En riktig legend som verkat sedan mitten av 70 talet och skrivit en hel hög med böcker. Idag fick jag med mig "Mitt livsträd" som är en bok som, precis som vanligt, går att använda både privat och i arbetet. Jag kommer nog återkomma frekvent till denna i några veckor framöver misstänker jag.

Ikväll springer dock tiden ifrån mig, så jag vill berätta om några dockor som jag blev förtjust i. De kallas för Daruma-dockor och de var helt okända för mig fram till idag:
De har en tyngd i botten som gör att de alltid står upp, oavsett hur många törnar de får (precis som människor som väljer att se det bästa i livet). De japanska dockorna symboliserar lycka och optimism och kommer med helt blanka ögon. Man målar i det ena ögat när man satt ett stort mål och det andra när man nått det.
Visst är den fin? Tänk vad många fina seder man inte känner till!
(vill du veta mer om Daruma-dockor kan du läsa om dem på Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar