söndag 3 juni 2012

Ju mer aktierna går ner, desto bättre!

Köp i nedgång, sälj i uppgång (eller inte alls om proffsen får orda). Så ser det ut när man läser böcker om ämnet. Ändå är människor livrädda för att köpa när det går ner. För vem vet, det kanske går ner ännu mer? Sant. Men när det går upp handlar människor aktier som att det inte fanns någon morgondag. Som att det inte kan vända då...

Jag är ingen expert på aktier. Sedan jag började förra våren tyder allt på motsatsen faktiskt. Ändå är jag helt övertygad om att jag kommer lyckas bli miljonär på mina investeringar. Det finns inget annat alternativ.  Just nu håller vi som bäst på att avsluta en avbetalning på en vattenläcka i vårt hus (tokbilligt att äga sin bostad verkligen) på grund av fuskjobb från förra ägaren. Men därefter så återgår vi till att lägga ca. 10% av våra totala lön i hushållet på aktier. Det växer inte fort, men det går ju snabbare och snabbare ju mer pengar man har. Därav rubriken. Jag ska inte ha mina pengar nu, så förrutom dystra siffror varje gång jag loggar in i min depå så kan det få ligga lågt så att jag hinner investera mer.

Har du hört historien om riskornen? Säkert, men jag tycker så mycket om den att jag skriver ner den iallafall:

Tänk att du har ett schackbräde. På första rutan lägger du ett riskorn, på andra lägger du det dubbla (dvs. två stycken), på den tredje fyra, på den fjärde åtta, sedan 16 och så vidare. På den sista rutan (nummer 64) har du lite att göra, för där ligger det en hög med ris som är högre än mount everest. Eller för att vara mer exakt: 18,446,744,073,709,551,615 stycken. Det finns många variationer på det här matematiska problemet, Anthony Robbins brukar nämna det som en golfrunda där man sätter en penny för varje hål och sedan dubblar dem. Även om det bara är 18 hål så blir det lite pengar i slutet så det gäller att vara bra på golf...
Jag hoppas att mina investeringar kan växa till sig ordentligt om jag återinvesterar alla mina utdelningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar