onsdag 13 juni 2012

Lycka vs. njutning

Idag köpte jag ett par nya träningsskor som jag är MYCKET nöjd med! 299:- kronor fick jag betala på rean vilket passar min snåla budget alldeles utmärkt. Jag har blivit allt snålare på senare år, jag vill investera mina pengar istället. En klok människa jag kände en gång berättade att han läst Dalai Lamas bok där han beskriver lycka vs. njutning. Inför varje frestelse ska man tänka efter om det ger en lycka eller njutning. Är det lycka skall man göra det, men är svaret njutning ska man leva utan det eller iallafall begränsa sig.

Jag tycker det är en ganska bra (men smått tråkig) filosofi. Njutning ger inga bestående känslor utom möjligtvis ångest efteråt. Som när man handlar kläder och kommer hem med plånboken lite tunnare. Kanske håller känslan i sig när man provar dem igen framför spegeln, men sedan då? I alla fall utom mat har jag lyckats ganska bra sedan dess faktiskt. Jag har en regel att om det inte är något jag verkligen behöver (som nya byxor för att de andra är trasiga etc.), så funderar jag i en månad. Vill jag fortfarande ha saken då så kanske jag slår till. Ofta känns den där lockande produkten inte lika attraktiv då.

Lycka kan jag däremot lägga MYCKET pengar på. Resor utomlands är ett exempel på det. Jag minns alla mina resor med glädje, till och med dem som inte varit något att hurra för. Jag minns kulturen, maten, solen (eller frånvaron av den), husen, människorna... ja allt.
Och så drömmarna, som ger mig lycka innan de ens har inträffat.

Jag tror att många skulle vinna på att ha mer lycka och mindre njutning i sitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar