söndag 10 juni 2012

Jobba till 75?

Jag förstår regeringen som vill höja pensionsåldern till 75. Med tanke på att människor pluggar längre, och lever längre så är det ju lite som att säga att 25+30=40. Dvs. man ska jobba i 40 år för att täcka de utgifter landet har haft under de första 25 åren samt de 30 åren från pension som man kanske lever (95 år är ju inte helt omöjligt att uppnå i dagens samhälle). Därtill det välfärdssamhälle som bygger på att man ska få hjälp om man behöver. Jag vet att många är emot mig här: välfärdssamhälle när vi har barnfattigdom etc. Men det har vi faktiskt, ett samhälle där ingen behöver svälta, iallafall i teorin. Jämför med stormakter som USA och China så får du se.

Jag vill dock inte vara tvungen att jobba till den dagen jag fyller 75. Om jag inte själv vill, jag tror att om man har ett jobb som är ett intresse behöver man inte fungera på pension, det är något man vill göra varje dag till den dagen man är fysiskt inkapabel till att fortsätta. Så hoppas jag att det blir för mig.
För att inte vara beroende av vad staten beslutar sparar vi dock undan dryga 12% av vår inkomst varje månad i aktier och fonder. Med lite tur (och skicklighet) kanske vi kan få dem att växa till en hygglig passiv inkomst med åren.

Idag har det varit en fantastisk dag utan schema. A har lekt med kompisar på gården utanför, jag har målat halva fasaden med alg-rent och rensat lite i rabatten. Tittat på alla fantastiska bär som börjar komma upp i rabatterna och njutit av vädret som faktiskt bjöd på lite solsken trots en dyster prognos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar