onsdag 2 maj 2012

Att komma med tomma hot




Min dotter deklarerade häromdagen för mig att "Om du tvingar mig att tvätta håret, då kommer inte jag leka mer med dig idag!"

Hon är fantastisk och väldigt talför (ibland har jag svårt att vinna våra argumentationer) men hon hade missat en viktig poäng: hon hotade med något som hon själv kunde förlora på.

Man behöver inte vara barn för att gå i samma fälla, jag har hört det många gånger själv, ibland till och med från min egen mun: Om man inte får högre lön skall man sluta, om man inte får det schema man vill ha ska man inte slita som förr på jobbet. Att göra sitt bästa på jobbet borde ligga i allas intresse, oavsett hur dålig chef man har eller hur dåligt organisationen fungerar.

Så innan du hotar med att sluta, se till att du är beredd att realisera det inom ett halvår från att du har sagt det, annars riskerar du att bli ett barn som inte har någon att leka med. Rent bildligt alltså.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar