fredag 4 maj 2012

Läsvärt!


Böcker ger mig så otroligt mycket glädje. När jobbet är tufft, utmaningarna stora eller tiden inte räcker till läser jag romaner i alla dess former. Mest gillar jag de som förmedlar en känsla som man inte vill släppa, t.ex. "Nu vill jag sjunga dig milda sånger".

När livet är på topp däremot plöjer jag igenom det mesta inom ledarskap och coachning eller helt enkelt en annan faktabok som jag kommit över. När jag var 12 år läste jag t.ex. igenom överlevnadshandboken för att jag tyckte det kunde vara bra att ha. Än idag vet jag hur man garvar skinn på bästa sätt eller att groblad är fantastiskt mot sår. Har man mycket fritid kan man göra rep av fibrerna. Visste du förresten att renfana går att använda som en krydda men är giftig i stora mängder (finns i ett dike nära dig) eller att kaveldunets rötter, torkade och malda, tjänade som kaffesubstitut under första världskriget? Själva cigarren kan man förresten baka bröd på. För dig som är lite mer av en stugsittare vill jag rekomendera kvanne (som har ett fantastiskt latinskt namn) av vilken du kan göra ett fotbad som är anticeptiskt (läs: tar bort fotsvett).

Men nu blir det mest ledarskapsböcker. Bodo Schäfer är min litterära favorit just nu, men tyvärr kan jag inte uttala mig om föreläsningarna eftersom min kunskap i tyska inte gör hans föredrag rättvisa...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar