onsdag 23 maj 2012

På tal om Olof Röhlander

Det blir alltid som man tänkt sig : handbok i mental styrketräning
Bild från adlibris.se

Jag lyssnade på när Olof berättade om sin bok, "Det blir alltid som man tänkt sig". Det finns en historia som säkert är ganska lustig för honom så här i efterhand, men knappast just där och då. Olof hade nämligen skrivit en synopsis och skickat in den till samma förläggare som Mia Thörnblom (självkänsla nu! etc) och de tyckte titeln var slående och var intresserade. I Olofs värld var det samma sak som att han skulle bli utgiven, men när boken väl var skriven tyckte de inte att den var tillräckligt bra.
Med andra ord: Det blev det inte alls som han tänkt sig...
 Ett år tog det för honom att komma över det nederlaget och sedan skriva om boken. The rest is history som man brukar säga. Titeln behöll han dock, och visst är den slående, iallafall om man tänker att när man väl har bestämt sig för något och går in helhjärtat för det så är sannolikheten ganska stor att det blir verklighet.

Olof har även sagt en annan klok-sak, nämligen att om man ska lyckas gäller det inte bara att köra stenhårt, man måste vara öppen för att förändras själv och ödmjuk inför allt man kan behöva lära sig. Många jag känner kör stenhårt på sin "grej". De är ambitiösa, jobbar hårt, sliter och prioriterar bort andra saker i sitt liv, men de är inte benägna att förändra sig själva på vägen.

3 kommentarer:

  1. Hej Angelica, vilken bra blog du skriver, den hamnade direkt som bokmärke! Jag hittade hit då jag googlade på "Hoppy och guldpengarna"... :)
    Hälsningar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord! Vad roligt dessutom att få en livs levande författare på bloggen!
      Jag ska beställa Hoppy till min dotter den här månaden, och jag berättar gärna vad jag tycker när jag läst den!

      Radera
    2. Åh vad kul! Jag ser fram emot att få höra om ert möte med Hoppy... :)

      Radera