söndag 13 maj 2012

Hur vet man vad man drömmer om?


Det kan ju verka som en ganska dum fråga, och den kanske borde lyda: "hur vet jag vad jag drömmer om som är värt att lägga all min energi på och uppnå, oavsett hur många gånger jag misslyckas" (fast helt ärligt så hade den inte varit speciellt slående som rubrik).
Jag har ju känt ett tag att jag vill jobba med ledarskap på ett mer koncentrerat sätt, antingen inom ett företag (för jag älskar siffror!) eller som coach. Fast jag har inte kunnat sätta fingret på arbetstiteln det skulle vara förrän nu.
Det började efter att under en ganska frustrerad period när jag kände att jag inte utvecklades någonting. När jag funderade på vad jag var bäst på (för det var tydligen receptet för att lyckas med något, föga förvånande) så kom jag  fram till att jag inte var bäst på något (vilket såklart gjorde mig än mer frustrerad). Skam den som ger sig: om jag höll på med något som jag tyckte var roligt borde iallafall det göra mig ganska duktig (om inte skulle jag iallafall ha roligt under tiden). Så jag satte mig ner och skrev en lista på ca. 60 punkter med saker som var riktigt roliga.  Listan såg något förkortad ut ungefär så här:
- Människor och framförallt nya möten
- Miljöer där jag får komma med ideer och där jag får feedback om de inte är bra.
- Baka efterrätter
- Hålla på i trädgården
-Resor och andra kulturer
-försöka förstå hur andra människor fungerar
-bada inkl. dykning
- äventyr (i alla former)
- ekonomi
- flexibilitet, dvs jag jobbar gärna mycket men vill kunna jobba 14 h per dag en dag och mindre en annan.
-Tjäna pengar (att det är fult att tjäna pengar i Sverige lät jag inte bekomma mig)

Därefter funderade jag på vilket yrke som passade bäst in på de saker jag älskade (jag la ganska snabbt ner tanken på en muffinsbakande trädgårdsmästare med psykologiexamen och årsinkomst på 500.000). Det kom inte självklart och inte på en gång, men att jobba med företagsutveckling eller coachning passade in på ganska många punkter. Svårt att få jobb? Absolut, men då får jag väl kämpa extra hårt för att bli bäst på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar