fredag 25 maj 2012

Ruttet

Imorgon skulle vi ha målat om vårt staket, men när vi sprutade med högtryckstvätten nyss visade det sig att träet var alldeles ruttet och istället för färg så försvann... staketet. Hm.

Så ingen målning som planerat imorgon, vi får väl helt enkelt ta ställning till om det får plats i vår budget med nytt staket i år eller om vi ska vänta. Om man ska se positivt på det hela kanske det innebär en lat lördag i utsträckt läge på gräsmattan, därefter 60-års kalas för min svärmor. Varje år undrar jag varför man aldrig har semester vid den här tiden istället för regniga juli, och varje år gör jag samma sak iallafall.
Idag pratade jag DISC-profiler med en av mina kollegor i butiken. Hon jobbar inte så mycket men är väldigt intresserad av psykologi, så för hennes utvecklings skull pratar vi alltså lite ledarskap som en del av hennes önskemål för vad hon vill lära sig under året. Jag hoppas att jag ska kunna skriva mer om DISC-profilering vid tillfälle här i bloggen. Det är faktiskt det verktyg som jag använder mest privat också även om jag inte är absolutist och bara håller mig till den.

Dagens dammsugar-talare fick bli en amerikansk kvinna som jag tyvärr inte minns namnet på, men en sak fastnade iallafall: hon sa att hon sedan 16 var otroligt fokuserad på vad hon skulle bli, men att när hon väl kom dit så insåg hon att frågan hon borde ställt var vem hon var. Hon sa att istället för att bestämma sig för att bli t.e.x jurist ska man se efter vilka egenskaper man har och sedan kommer det andra lite av sig själv. Hon hade varit mobbad i skolan och tänkte att hon skulle bli lycklig om hon var populär, och var är bättre för att skapa populäritet om inte media? Men det var ju inte alls den hon var... Hur som helst: kloka ord.

Idag blev jag erbjuden "vakttornet" av en man från Jehovas vittnen. Jag tackade artigt nej, men jag tycker det är bättre att de står utanför ett köpcentrum än plinga-på-dörren-försäljning (för egentligen är de ju som vilken säljare som helst, vad man än tycker om produkten). Hemma vill jag välja själv vem jag umgås med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar