lördag 19 maj 2012

Min stora dag



Känner du till stiftelsen min stora dag? Organisationen som ger svårt sjuka barn en möjlighet att få uppleva sina drömmar och som visar att allt är möjligt.
Jag måste få berätta om ett fantastiskt möte som ägde rum för en månad sedan. En kvinna kommer in i butiken och ber att få prata med butikschefen. Det brukar vara ganska illavarslande, men eftersom erfarenheten har lärt mig att de allra flesta gånger går det att göra kunden nöjd i slutändan ändå. Så jag kliver ut från lagret där jag hållit på att plocka upp varor och hon säger att hon kommer från stiftelsen min stora dag. Det kunde ha varit en vanlig "gratis-samlare" men någonting var annorlunda med henne. Du vet när man får en sån där plötslig känsla av att det här är en riktigt fin människa men samtidigt målmedveten och någon som står för det hon tror på? Hon ville ha en liten gåva, ingenting märkvärdigt alls och jag gick tvärtemot allt det som företaget kommunicerat och såg till att hon fick en. Det är den första gåvan (och förmodligen enda) som jag skänkt till välgörande ändamål utan att företagets namn kommunicerats.
Jag tog mod till mig och började prata med henne och hon berättade att hon börjat som flygvärdinna men bestämt sig för att utbilda sig till jurist för att visa att flygvärdinnor faktiskt har en del innanför pannbenet vilket hade inspirerat många av hennes kollegor att göra samma sak. Men det passade henne inte riktigt att vara jurist trots att pengarna ramlade in. Så hon bestämde sig för att bli konstnär (jag kan bara tänka mig vad hennes vänner och familj sa när hon släppte den bomben). Gissa vad? Det gick fantastiskt bra, hon har ställt ut sina tavlor på Louvren i Paris. Hon bestämde sig för något, såg till att genomföra det till 100% och lyckades göra ett yrke av det som många bara har som hobby.

Vilken fantastisk människa, och tänk vilken tur stiftelsen min stora dag har som får ha henne i sin organisation. Jag hoppas att jag får samarbeta med henne i framtiden, om inte från butikens håll, men privat. Jag kan säkert använda min personalrabatt till att själv skänka gåvor i framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar