torsdag 24 maj 2012

Har du inget har du iallafall något

Ibland känns allt nattsvart. Även för mig. Alla motgångar känns oövervinnerliga, framtiden ligger där som en grå massa. Allt är ovisst förrutom att man vet att det kommer gå åt helvete. Benen är dallriga och vinterbleka (även mitt i sommaren). Alla andra dessutom: de går där som att ingenting har hänt och i huvudet spelas följande låt upp:

Jag tycker inte om uttrycket "tänk på barnen i Afrika". Jag tycker visserligen att man ska vara ödmjuk för att alla människor inte har det lätt, men gör då hellre något, om än så lite så har du både handlat för barnen i Afrika (eller Thailand eller Sverige etc) och har vett att uppskatta det du har. Jag har ganska nyligen börjat skänka pengar till välgörenhet. Inga jättesummor, men det är viktigt för mig ändå.

Ibland kan det vara värt att se över sina tillgångar. Jag menar inte främst de materiella utan de som du aldrig värderar som tillgångar:

  • Har du gått mer än 6 år i skolan? Bra, du slår den stora massan i världen med hästlängder. 
  • Är du kreditvärdig för ett lån, oavsett summa? Det betyder att banken är villig att satsa de pengarna i dig som person. 
  • Kan du engelska, om än så lite? Bra, du kan säkert ana hur unik du är  i världen. 
  • Pratar du svenska? Då har du något som alla de invandrare som lyckats bli framgångsrika entreprenörer i det här landet inte hade.
  • Kan du hantera en dator (uppenbarligen eftersom du läser detta)?
Jag kan fortsätta, för punkterna listan ovan är verklig och kan göras nästan hur lång som helst. Vi har så mycket möjligheter i Sverige (även om det inte känns så för många) så istället för att tänka hur de i Afrika HAR det, tänk istället på vad några av världens utsatta skulle GÖRA om de hade våra möjligheter. Visst, en del skulle säkert inte göra något alls, men många kanske skulle ta tillfället i akt och tänka på vad de har istället för vad de inte har. Vad har du som bara några få i världen har? Har du något som ingen annan har? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar