söndag 6 maj 2012

Ledarskap

Källa: http://karin.getactive.se

På mitt kontrakt står det att jag är chef. Det är ett roligt, utmanande och stundtals ganska energikrävande jobb som också ger mycket tillbaka. 
Jag har många utmaningar kvar i mitt ledarskap vilket mina kollegor kan bekräfta, men jag tror ändå att jag har två grundpelare som varje år kommer göra mig lite bättre: 

- Prestige. All min kunskap är allas kunskap -om de bara vill. Jag sitter inte och håller på information för att jag är rädd att någon annan ska bli bättre än mig. Jag älskar när någon har samma kompetens som mig eller -ve och fasa -går om mig i något område. Då blir jag utmanad att göra bättre, vilket kommer till nästa pelare:
- Jag tror aldrig att jag är bäst. Visst, jag är ganska kaxig av naturen och retas gärna, men jag jag försöker alltid bli bättre. När jag inte känner att jag kan utvecklas mer är det dags att söka nytt jobb eller göra något mer på min fritid. 

Många av mina chefer genom åren har varit helt ärliga: "Det var aldrig någon som lärde mig något", så de sitter på sina kontorsstolar och ruvar på kunskapen som en orolig höna. De har också varit negativa till förändringar som innebär att de måste ändra sig som person. Jag bestämde mig tidigt att jag aldrig skulle bli en sån ledare. 
Mer om ledarskap en annan gång, nu ska jag iväg till jobbet med en bok om entreprenörskap som en av mina kollegor (eller anställda som många chefer skulle sagt) har frågat om. Då blir jag alltid extra varm om hjärtat och väldigt stolt. 

2 kommentarer:

  1. Tack för att du lär mig massor :) ska bli kul att börja lära sig lite mer om entreprenörskap :)

    SvaraRadera